tiistai 12. huhtikuuta 2016

Juoksuhommia

Kovin moneen ongelmaan on nykyään yksinkertainen ratkaisu, Nimittäin sovellus älypuhelimeen. Voi tätä nykyaikaa! Itsellänihän on sovellus esimerkiksi sitä varten, että muistan juoda tarpeeksi vettä. Tosin käytän sitä vaan satunnaisesti, joten tavallaan siinäkin on pieniä puutteita, kun se ei juo mun puolesta.

Mutta siis, kun tossa jokunen viikko sitten mietin taas jälleen kerran, että mun pitäis jotenkin nyt innostaa itseni liikkumaan ja erityisesti parantaa aerobista kuntoani, muistin heti, et olin joskus jostain lukenut sovelluksesta, jossa kahdeksassa viikossa sohvaperunasta tulee viiden kilometrin juoksija. Innostuin välittömästi ja latasin sovelluksen.

Oon täällä aiemminkin kertonut, että oon vähän soitellen sotaan -tyyppinen henkilö, kun jostain innostun. Vaatekaapit siivoan tyhjentämällä ensimmäisessä hengenvedossa kaikki hyllyt ja oon lukuisia kertoja ulkomailla suurkaupungissä juossut kauheella vauhdilla metroon tietämättä, että mikä linja tai suunta on kyseessä. Joskus on mennyt oikeinkin. Mutta siis itseni tuntien en tällekään innostukselle (realistisena hetkenä) laskenut kovin suurta menestystä, enkä oo täälläkään ennen tätä asiasta uskaltanut kertoa.

Mun käyttämä sovellus on nimeltään C25K ja siinä on joka viikolla 3 treeniä, jotka kestää noin puolisen tuntia kerrallaan ja ohjelman mukaan harjoituksia on kolme viikossa. Oon vähän soveltanut tätä, kun aikataulut on mitä on, mut eilen saavutin puolen välin eli käytännössä oon jo voiton puolella. Harjoitukset on asteittain vaikeutuvia, eli alussa käveltiin suurin osa aikaa ja sit oli lyhyitä pätkiä juoksua, nyt juoksupätkät on pidempiä ja kävelyä taas vähemmän.

Oon itsekin tavallaan vähän yllättynyt, kuinka helposti tää on sujunut. Tosin vielä en mitenkään intoile salille lähtemisestä, vaan saan joka kerta pakottaa itseni, mut oon ajatellut sen niin, että testaan tän loppuun saakka, vaikka ois kuinka vaikeaa. Ja yksi mun kaveri, joka on juossut paljon (ja aloittanut lukuisia kertoja uudestaan) sanoi, että eka kuukausi on aina tuskaa, joten ehkä tää pikkuhiljaa helpottaa.

En kyllä usko, että tämänkään jälkeen musta tulee mikään juoksija, mutta eihän sitäkään voi tietää. Kaikenlaisia hullutuksia.

Ihanaa viikkoa!













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti