keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Kerrostalokyttääjä ja roskapoliisi

Ihmiset on kummallisia. Olin nimittäin tänään etäpäivällä ja lukuhommien lisäksi ehdin todistamaan kerrostalokyttääjänä omituista episodia. Eikä tää oo edes eka kerta.

Meidän talossa on roskapoliisi. Enkä edes tiedä onko tää kaikkineen pelottavaa vai huvittavaa vai vaan ärsyttävää.

Olin siis koko päivän kotona ja päädyin kirjojeni kanssa nauttimaan iltapäivän auringosta parvekkeelle. Parvekkeelta on suorat näkymät pihalle ja myös roskiksille ja jossain vaiheessa aloin ihmetellä roskakansien pauketta. Ja siellä se roskapoliisi oli hommissa. Meidän talossa on mahtavat kierrätysmahdollisuudet, eli kaikenlaiselle jätteelle ongelmajätettä lukuunottamatta löytyy oma laatikko. Itsekin kierrätän aktiivisesti ja meillä on keittiössä oikein toimiva systeemi niin että saadaan roskat lajiteltua jo himassa. Mut kaikki tässä talossa ei ilmeisesti kierrätä, mikä sinällään on mun mielestä tosi kurjaa, mutta loppujen lopuksi jokaisen oma asia.

Mutta siihen roskapoliisiin. Siellä se patsasteli roskapönttöjen keskellä, kaiveli pusseja ilmeisesti sekajätelaatikosta ja kaatoi pussien sisällöt pihalle, ihmetteli sisältöä ja sit lajitteli roskia muihin laatikoihin. Ei sillä, ettenkö itsekin joskus siirrä jotain roskiksesta toiseen (jos esim pursuavassa sekajätelaatikossa on päällimmäisenä pahvilaatikko, niin siirrän sen kyllä pahviroskikseen), mutta ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään alkaa tonkia ihmisten suljettuja roskapusseja. Saati levittää niitä pihalle ja ihmetellä sisältöä.

Ja tätä kaikkea kyttäsin omalta parvekkeelta. Oon joskus aiemminkin nähnyt saman naisen puuhissa, mutta mun mielestä aiemmin se on ollut enemmän just sen tyyppistä, että on tyhjentänyt pahviroskista ja purkanut lyttäämättömiä pahvilaatikoita.

Jäin sit tätä oikein miettimään, että onko tää jotenkin omituista vai oonko mä vaan tiukkapipo, kun musta on kiusallista ajatella, että joku tuntematon perkaisi mun roskia pihalla. Varsinkin kun ne on jo meillä lajiteltu, eikä mun roskat kuulu oikeesti kellekään. Vai pitäiskö mun vaan olla tyytyväinen, että joku huolehtii siitä, että roskat on oikeassa paikassa ja sitä kautta talonyhtiön jätelaskut kohdillaan. En tiedä. Mut tulin kyllä siihen tulokseen, että ihan kaikki palikat ei roskamummollakaan ole kohdallaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti